ROMAN

Titel: De grote afwezige - Aldert Schuil

Roman; humoristisch, spannend, licht pikant

Omvang: 348 pagina's

Formaat: A5

Druk: gebrocheerd/softcover

Coveruitvoering: glans

Druk: 1e druk 2020; lancering (door Covid) alsnog uitgesteld tot 5 mei 2021

ISBN 978-90-830816-0-1

© Aldert Schuil/Uitgeverij Hartklopper

Omslagontwerp: Aldert Schuil

Winkelprijs: € 19,95

 

Te bestellen in alle (online) boekhandels en in onze webshop: bestellen ?

 

Korte beschrijving van het boek:

EEN JONGE JOURNALISTE VAN EEN VROUWENGLOSSY NEEMT GEEN GENOEGEN MET DE OFFICIËLE INFORMATIE UIT AZIË  OVER DE DOOD VAN HAAR VADER. SPANNEND, HUMORISTISCH.

Is haar vader in Azië slachtoffer geworden van een misdrijf of was het toch een verkeersongeval? De jonge hoofdpersoon in deze lijvige roman - een heerlijk 'Bridget Jones' type volgens sommige van de eerste lezers - gaat zelf op onderzoek en zorgt in dit verhaal voor heel wat humor, lekkere spanning en ook enige pikante momentjes! Het duurt wel even voor ze zover is, maar dan gaat Fleur Fontein, een jonge journaliste van een vrouwenglossy op onderzoek naar Thailand en Hong Kong om de dood van haar vader daar zelf te onderzoeken en antwoorden te vinden op de vele vragen over zijn leven daar als expat. Volg haar proces en het avontuur dat ze aangaat, vanaf de voorbereiding van de uitvaart van haar vader tot aan de schokkende ontdekkingen die ze zal doen, met een wel heel verrassend en verbijsterend slot. Verder op deze pagina staat een uitgebreide samenvatting voor diegene die eerst nog meer  wil weten.

Een heel boeiende en humoristische zijlijn in het verhaal gaat over (haar) biseksualiteit en een themanummer dat ze daarover mag schrijven voor de glossy. Prikkelende gespreksstof!
Mooie recensies staan al op hebban.nl, maar ook op bijvoorbeeld bol.com. De meest recente recensies staan met een link hiernaast op onze website! Van harte uitgenodigd om daar vrijblijvend een kijkje te nemen.
 #roman #literatuur #detectiveroman #detective #spannend #boekenhumor #avonturenroman #vrouwenglossy #magazineredactie #redactrice #journalistiek #journaliste #misdaadjournalistiek #bridgetjones  #onderzoeksjournalistiek #intercontinentaal #Thailand #Hongkong #seksualiteit #biseksualiteit #lhbti #regenboog #degroteafwezige #aldertschuil


De auteur: (heeft deze uitgeverij mede opgericht)

De auteur is geboren in de provincie Groningen in 1959, heeft in 1987 een studie rechten aan de Universiteit Maastricht afgerond, was daarna advocaat-stagiair in Groningen, jurist op een Ministerie in Den Haag en daarna zelfstandig advocaat te Den Haag. Om gezondheidsredenen moest hij zijn carrière beëindigen. Sindsdien heeft hij meerdere manuscripten voltooid. Een daarvan is zijn eigenzinnige debuutroman van 2020 geworden. Nog een van deze manuscripten, een literaire thriller, ligt klaar voor de drukker, maar met uitgeven daarvan wordt dit keer op betere tijden gewacht. Wanneer en of de andere manuscripten op enig moment het groene licht krijgen is onzeker. Waar er moet worden herschreven richt hij zich voorlopig liever op nieuw werk, waaronder het vervolg op zijn debuutroman, dat ergens eind 2022 wordt verwacht.

Met een partner heeft hij in 2020 een uitgeverij opgericht, die inmiddels is gestart met het uitgeven van eigen werk en die dit jaar werk van de eerste drie andere auteurs gaat uitgeven.

 

De omslag: 

De auteur heeft zelf het ontwerp voor de cover bedacht en het schilderij gemaakt dat de basis voor de cover vormt.  Dat gebeurde onder begeleiding van een kunstenares, Gabrielle Westra uit De Knipe, Heerenveen. Een foto van het schilderij beslaat de gehele cover. Het schilderij beeldt een scene uit het boek uit, waarin de hoofdpersoon een ontmoeting heeft met een haar tot dan onbekende vrouw uit het leven van haar vader in Azië, locatie uitzichtpunt 'The Peak' te Hong Kong.

 

Uitgebreide samenvatting van de inhoud:

      De achtentwintigjarige Fleur Fontein is journaliste bij een op mode en beauty gericht magazine en lijkt wel tevreden met haar leventje. Als het bericht binnenkomt dat haar vader in het verre Azië is overleden komt daar niet direct verandering in, maar het zaadje dat een veranderingsproces in haar leven teweeg zal brengen schiet vanaf dan heel langzaam wortel. Het lijk van haar vader wordt niet direct overgedragen, omdat de autoriteiten onderzoek naar de oorzaak en omstandigheden van zijn dood verrichten. Het zal uiteindelijk negen maanden duren voordat de kist met het stoffelijk overschot op Schiphol arriveert. Daar begint het boek, rond de uitvaartplechtigheid. Het onderzoek naar de dood van haar vader is gesloten; hij gaat in Azië de boeken is als een verkeersslachtoffer. Maar de vragen van de familie zijn niet beantwoord. De officiële informatie is uiterst formeel en summier gebleven.

      De familie is te afwachtend geweest en Fleur begrijpt dat vooral zij - als journaliste - tekort is geschoten. Tijdens de uitvaartplechtigheid is een fotograaf actief, die achteraf niet uitgenodigd blijkt te zijn en die weer in het niets verdwijnt. Een andere man die door haar beste vriendin aan Fleur wordt voorgesteld en die zegt een kennis van haar vader te zijn geeft haar op verzoek zijn telefoonnummer; op zijn visitekaartje staat dat hij reporter is. De achterdocht die Fleur van al deze onbekende aandacht krijgt wordt bewaarheid als ze nader contact legt met die 'reporter'. Kort erna doet de uitvaartondernemer er een schepje bovenop met een bizarre mededeling. Vanaf dat moment is het Fleur duidelijk dat haar vader geen verkeersslachtoffer kon zijn, tenzij er sprake was van een enorm misverstand. Fleur probeert 'de pers' tegen te werken - want er moet liever niets in de krant, zeker geen schandaal - en als dat uiteindelijk niet werkt wil ze die nieuwsgierigen voorblijven en zelf op onderzoek uitgaan.

     Maar na de uitvaartplechtigheid komt ze eerst nog in een fase van twijfels en zelfreflectie terecht. Ze heeft moeite om terug te keren naar haar werk en meldt zich ziek. Als ze dat tot het uiterste heeft gerekt en terugkeert naar 'kantoor' vindt ze het goede gevoel er niet meer terug. Ze heeft het geluk dat er een veranderingsproces bij het blad aan zit te komen en dat haar een bijzondere kans wordt geboden. Die uitdaging gaat ze aan en het blijkt een tijdelijke opleving tot gevolg te hebben. Ze blijkt over meer talenten te beschikken dan ze zelf had gedacht. Het lijkt er een poosje op dat ze haar gewone leven weer oppakt. Maar zelfs de euforie van een groot succes - een heel pikante special - waarvoor zij verantwoordelijk is, ebt vrij snel weer weg. De dood van haar vader blijft haar bezighouden en die reporter blijft volhardend aandacht vragen.

     Ze treft bij het helpen van haar moeder met opruimen van de bibliotheek van haar vader een mysterieus boek aan en begint steeds meer te vermoeden dat de inhoud ervan iets met haar vader te maken heeft. Dat zorgt ervoor dat de twijfels die al waren gerezen over het keurige leven van haar vader in Azië versterkt worden.

     Fleur houdt de reporter al een tijd aan het lijntje met de belofte dat ze op korte termijn alsnog mee zal werken aan zijn onderzoek naar het verhaal achter de dood van haar vader. Fleur houdt hem echter voor de gek en trekt haar eigen plan. De 'echte' journaliste in haar wil nu zelf de waarheid boven tafel krijgen en ook als dochter wil ze dat; twee posities die in deze privézaak al lastig te combineren waren gebleken. Mochten er feiten boven komen drijven die schadelijk zijn voor de goede naam van haar vader en de familie, dan zal ze proberen de interesse van de pers te doen verwateren door een eigen publicatie. Ze neemt langdurig verlof, stuurt iedereen het bos in wat haar plannen betreft en wat haar bestemming is en vertrekt naar Azië. Daar merkt ze dat ze ook daar niet de enige is die speurt naar feiten over haar vaders dood. En de gedachte van 'die reporter' af te zijn kan daar ook in de prullenbak.

     Hoewel ze daar van stond af aan waarschuwingen ontvangt dat er gevaar dreigt als ze de aandacht op zichzelf of familie vestigt trotseert ze de risico's en zet haar onderzoek voort. Ze krijgt meer en meer het gevoel dat meerdere mensen informatie verzwijgen en haar tegenwerken. Ze doet door te blijven aandringen desondanks een aantal schokkende ontdekkingen en komt steeds dichter bij de waarheid. En die waarheid is verschrikkelijk.

 

De rest moet een een verrassing blijven!

 

Karakteristieken:

Het boek is in een actieve stijl geschreven. De ik-figuur Fleur Fontein neemt de lezer mee in haar gedachten en bewegingen vanaf de voorbereidingen van de uitvaartplechtigheid van haar vader, in de maanden erna als ze haar werk weer oppakt en gedurende haar speurtocht naar de waarheid achter de dood van haar vader en zijn verleden. 

 

De grote afwezige is een - volgens ons - heel toegankelijk, amusant, niet heel braaf - soms best pikant -  boeiend, eigenzinnig en spannend verhaal voor een 'open-minded' breed volwassen publiek - dat zich vooral in Nederland en deels in Azië afspeelt - met een wat bizar begin; met drama, humor, seks, biseksualiteit, carrière, persoonlijke groei en keuzes, familie en vriendschap, jaloezie en verraad, geheimen, een spannende verhaallijn en een zeer verrassend einde. Het is een roman, een geschreven schilderij, waarin de beleving(en) van de hoofdpersoon van een paar maanden uit een turbulente periode van haar leven word(t)(en) beschreven; het is zeker geen misdaadroman of thriller en zo is het boek ook niet opgebouwd/geschreven. Het is gemaakt zo de schrijver het voor zijn eigen plezier wilde en om de lezer te vermaken met een heerlijk uitgebreid verhaal. Het hoeft niet in een dag uit, bij voorkeur niet. Doe er juist lekker lang over. Het is in prettig te behappen hoofdstukken ingedeeld.

 

Het boek reikt ook nog eens een mooi onderwerp aan voor een goed en spannend of tenminste leuk groeps- of partnergesprek over biseksualiteit, omdat Fleur voor haar blad een - zeer succesvolle - special maakt waarin zij in een inleiding de verschijningsvormen en grenzen van biseksualiteit verkent en waaraan een hoofdstuk is gewijd. Haar eigen (bi)seksualiteit speelt daarin uiteraard ook een belangrijke rol.

 

Tot slot: er komt dus een vervolg op dit boek. Die vervolgroman zal ook een op zichzelf staand boek worden, dat dus ook zonder enige kennisname van 'De grote afwezige' te lezen zal zijn. Lezen van 'De grote afwezige' zal dan echter wel worden aanbevolen, omdat je daardoor het karakter Fleur Fontein en haar omgeving al goed kent en meer weet hebt van de voorgeschiedenis. Fleur duikt in dat vervolg serieus in de gevarenzone die misdaad heet. Die tweede roman zal - anders dan deze 'De grote afwezige', dat een literaire roman met een spannende verhaallijn is - misschien wel als echte misdaadroman gekarakteriseerd kunnen worden. De auteur wil daarbij het literaire niveau handhaven. Maar ook de invalshoek van het vervolgboek zal anders, verrassend, zijn, aldus het voornemen van de auteur. Als het lukt: verwacht eind 2022!

 

Tussendoor verschijnt nog de eerste thriller van deze auteur met de titel 'Het waanmotief'! Een tweede thriller manuscript van zijn hand ligt bij de redactie, net als een (duistere) roman, die deels herschreven zal worden. Een vijfde zeer uitvoerig en heel donker manuscript blijft waarschijnlijk voor altijd in een lade.

 

Quotes van enkele enthousiaste boekrecensenten van Instagram, ofwel 'bookstagrammers':

 

Corina: 'De nieuwe Bridget Jones?'

Linda (tegen de auteur:) 'Ergens in dat lijf van jou schuilt een achtentwintigjaar jonge meid' en 'Ik zeg: vertalen!'

Surfingann: 'Een boek dat heel geschikt is om verfilmd te worden, er gebeurt zoveel, soms is het net een soap.'

Emvb: 'Hij schrijft heel beeldend. Van deze auteur gaan we vast meer horen.'

 

Hun uitgebreide recensies:

https://surfingann.blogspot.com/search?q=De+grote+afwezige

https://www.hebban.nl/recensie/corina-over-de-grote-afwezige

https://www.hebban.nl/recensie/linda-de-jong-over-de-grote-afwezige

https://www.hebban.nl/recensie/embv-over-de-grote-afwezige